Jeg har allerede en stribe yndlings-broer i verden. Den omfatter bl.a. Farø-broen i Danmark, Brooklyn Bridge i New York og Broen over floden Kwai i Thailand. (Pas pa udtaler! Udtalt som jeg plejer at göre, betyder det noget fraekt pa thailandsk!) Nu er endnu en bro føjet til listen: Ponte de Dom Lous I, der forbinder Porto med tvillingebyen Vila Nova de Gaia. I et spænd på 172 m over floden Duoro fremviser denne 370 meter lange bro den ypperste ingeniør-kunst.
Dette vidunder ud i stål-konstruktion blev bygget omkring 1886. Ingeniøren var belgieren Theophile Seyrig - en kompagnon til Eiffel, der selv havde travlt med sit tårn i Paris, der var færdigt 1889. Sammen have de i 1877 bygget Maria Pia jernbanebroen længere oppe ad floden. Den blev i 1991 erstattet af en betonbro og står nu mest som et nationalt monument. Men også stadig smuk og imponerende.
Maria Pia fra 1877
Dengang som nu, var den en vigtig trafikåre mellem de to byer. I dag benyttes begge etager af fodgængere, mens bilerne suser afsted på nederste dæk og metroen efter 2002 på øverste dæk. Lidt sug i maven giver det på øverste etage, når man nyder udsigten over havneområderne og de andre broer. En helt fantastisk udsigt morgen, middag og aften. Jeg trasker gladeligt over den igen-igen bare for at nyde selve broen og udsigten.
Hvor herligt med en rejseblog, som både er hyggelig og lærerig og rigt illustreret 😃
SvarSletElsker at følge med på dine ture ❤️
Tak du kære. Den er jo min dagbog, for hukommelsen lader stadig en del tilbage at ønske ;-)
SvarSlet